Continu Verbeteren

Medewerkers van corporaties werken dagelijks aan beantwoorden van huurdersvragen en vragen van interne collega’s. Daarbij zijn medewerkers gericht op het beantwoorden van vragen vanuit hun eigen ‘bril’. Iedereen is druk, maar zijn we wel druk met het juiste? Doen we het omdat we het altijd al zo doen of omdat het proces het zo voorschrijft. Of doen we het omdat het de slimste en meest efficiënte manier is? Stellen we onszelf steeds weer de vraag: waarom? Waarom doe ik dit eigenlijk zo? ‘Niet blijven rennen en stilstaan’ is onze visie op Continu Verbeteren. ‘Wat is nu echt van waarde voor jouw huurders en hoe organiseer je dit slim?’

Uw organisatie bekeken door vijf lenzen vanuit de huurder

HC&H helpt uw organisatie om vanuit vijf lezen de klantbehoefte te identificeren en de organisatie en de medewerkers hiernaar te richten. Processen worden door HC&H, samen met uw medewerkers, doorgelicht en alle verstoringen en verspillingen worden geëlimineerd om te komen tot ‘operational excellence’. Daarbij stimuleren we een cultuur van continu verbeteren waarbij we onder andere gebruik maken van de basisprincipes en handvatten van het Lean gedachtengoed.

Wat maakt HC&H hierin uniek?
Onze aanpak is gebaseerd op onze praktijkervaring bij corporaties en de persoonlijke begeleiding vanuit de consultant die zich richt op een praktische aanpak ‘getting things done’ en maatwerk in de begeleiding bij medewerkers.

De vijf Lean lenzen

 

Afbeelding: Continu verbeteren - de 5 Lean lenzen

 

Wat levert de vijf lenzen u concreet op?

Proces
De procesbril helpt om te leveren wat de klant vraagt, wanneer hij er om vraagt met de gewenste kwaliteit, tegen de laagste kosten en met de kortste doorlooptijd.

Besturing
De besturingsbril helpt om kort cyclisch te sturen op individuele- en teamperformance om het beste resultaat voor de huurder en de organisatie te bereiken. En mogelijkheden voor verbeteringen te identificeren.

Klant
Met de klantbril krijg je inzicht in wie je klanten zijn en zorg je voor een duidelijke en up-to-date beeld van de klantbehoefte en datgene wat waarde toevoegt.

Gedrag & Leiderschap
Met de ‘gedrag & leiderschap’-bril zorg je voor een cultuur van continu verbeteren waarin de klant centraal staat.

Organisatie & Vaardigheden
Met de bril ‘organisatie & vaardigheden’ richt je de rollen en verantwoordelijkheden zo in en bouw je kennis en vaardigheden zo op dat ze het invullen van de klantbehoefte ondersteunen.

De Lean producten

HC&H is gespecialiseerd in een reeks van tools en methodieken die vanuit de 5 Lean lenzen zijn opgebouwd. HC&H biedt de mogelijkheid om samen met u te kijken welke producten voor uw specifieke situatie van toepassing is.

 

 

Wilt u uw medewerkers trainen in de Lean gedachtengoed?
U kunt ook bij ons terecht voor gecertificeerde trainingen specifiek gericht op de corporatiesector. Meer informatie hierover is te vinden op www.hcenhconnect.nl.

Lean yellow belt

  • Je leert de basisconcepten van Lean. Je wordt je bewust gemaakt van het verbeterpotentieel binnen jouw werkomgeving en hoe je continu verbeteren kunt inzetten.
  • 1 dag training

Lean green belt

  • Je leert zelfstandig Lean verbetertrajecten uit te voeren. Zo faciliteer je in een procesanalyse (waardestroom-analyse) en leer je verspillingen te elimineren. Ook leer je gebruik te maken van bepaalde planning en communicatie instrumenten.
  • ±20 uur zelfstudie voor een praktijkopdracht in je eigen werkomgeving
  • 5-daagse training: 2 x 2 dagen en 1 x terugkomdag