Digitale projectleiding; het nieuwe normaal?

In de afgelopen maanden zijn we door het coronavirus in een andere wereld terecht gekomen. Voor ons als consultants is alleen maar vanuit huis werken écht heel erg schakelen. De relatie met je klant, de interactie met je projectteam; al het contact gaat via telefoon, mail of videobellen.

Bij Parteon stond 2 april gepland om live gaan met een nieuwe planningstool. Dit kon door de corona-perikelen niet doorgaan. Kort nadat iedereen zijn of haar thuiswerk plekje had ingericht en een beetje gewend was aan de nieuwe situatie, werd er door de projectleden op aangedrongen het project toch doorgang te laten geven. Nadat ook het MT en directie van Parteon én de leverancier PCA Mobile hun vertrouwen hadden uitgesproken, was het een kwestie van doen! Zonder de flexibiliteit en het vertrouwen van Parteon, én de prettige samenwerking met PCA Mobile zou dit niet mogelijk zijn.  

Wat betekent dat concreet voor het project?

  • De integrale test met verschillende leveranciers uitvoeren;
  • De opleidingen van de medewerkers organiseren en geven en;
  • Twee livegang-momenten voorbereiden en uitvoeren.

Daarnaast vinden ook alle tussentijdse overleggen, nazorg en de evaluatie van het project plaats. En dit gebeurde allemaal op afstand en digitaal! Inmiddels draait de planningstool alweer een maand en is het project succesvol afgerond.

Een project leiden in deze tijd betekent alles op afstand en digitaal organiseren en uitvoeren. Het vergt een ietwat andere aanpak dan de traditionele manier. Dat gezegd hebbende, is projectleiding op deze manier zeker mogelijk. Het biedt juist ook voordelen! De toekomst van projectleiding zal, na deze corona periode, dan ook een combinatie zijn van beide vormen.

Ben je benieuwd naar de ervaring van Kay van Maastricht, Consultant, en haar do’s & don’ts voor digitale projectleiding? Neem dan gerust contact op via 078-6810800 of e-mail kay.vanmaastricht@hcenh.nl.