Onderzoeksrapport ICT en digitalisering aan de directietafel

– in gesprek met Ronald Geel, Ieder1

Ronald Geel, Ieder1

De ICT-functie heeft de afgelopen jaren met steeds meer uitdagingen te maken gekregen. Daarnaast zien we dat ICT steeds belangrijker wordt voor het behalen van de strategische doelstellingen. HC&H heeft in samenwerking met Sjoerd van Tussenbroek een onderzoek uitgevoerd naar de vraag hoe belangrijk ICT en digitalisering aan de directietafel is.

Het onderzoek bestaat uit een enquête die medio februari is uitgezet. Wij nodigden corporatiemedewerkers via een mailing, oproepen op LinkedIn en tijdens gesprekken uit om (vrijwillig) mee te werken aan het onderzoek. Uiteindelijk hebben 10% van de corporaties aan het onderzoek meegedaan.

Marnix Ferwerda, Managing Partner bij HC&H, heeft het onderzoeksrapport voorgelegd aan Ronald Geel, manager Bedrijfsvoering bij Ieder1 en ging hierover in gesprek:

De uitkomsten van het onderzoek komen sterk overeen met de situatie van Ieder1. Ronald: “Ik denk dat ook RvC’s het over het algemeen moeilijk vinden om de directie van de corporatie uit te dagen op het onderwerp digitalisering, omdat daar niet altijd voldoende ervaring op dit onderwerp aanwezig is.” Ronald wordt daarentegen bij Ieder1 wel uitgedaagd op dit onderwerp; er zat namelijk een CIO in de RvC.

Digitalisering wordt bij Ieder1 vooral ingezet om de medewerkers te helpen de huurders beter te leren kennen, en beter (onderbouwd) en sneller te kunnen helpen. Innovatie staat wel op de agenda maar, overeenkomstig met de onderzoeksresultaten, voor een later moment. Er ligt een nu een visie op digitale dienstverlening en er lopen meerdere klantgerichte digitaliseringsprojecten waarbij met behulp van klantreizen gezorgd wordt dat:

  1. Het basisproces en de datakwaliteit op orde is
  2. Er een uitmuntende klachtenafhandeling ligt
  3. Medewerkers de mogelijkheid zien maatwerk te leveren aan klanten

“Volgende stappen zullen zijn om een huurdersportaal en digitale postverzending live te krijgen. Daarbij is het belangrijk dat Ieder1 een lerende organisatie wordt en in kleine stapjes gaat verbeteren zodat snel resultaten zichtbaar zijn. Hiervoor worden medewerkers in opgeleid,” aldus Ronald.

De digitale fitheid van medewerkers is ook een onderwerp dat bij Ieder1 prioriteit heeft. De digitale fitheid bij klanten bij Ieder1 wordt binnenkort onderzocht door het KWH (het landelijke kennis- en kwaliteitscentrum voor en door woningcorporaties).

Bij HC&H vinden wij “de digitale fitheid van de medewerkers” ook een interessant onderwerp. Ons volgende onderzoek zal hierover gaan!

Ben jij benieuwd hoe anderen in de corporatiesector over een bepaald onderwerp denken of hoe zij ermee omgaan? Laat het ons het onderwerp weten!

Heb je een vraag of opmerking over het onderzoeksrapport? We staan je graag te woord.
Neem contact op met Marnix Ferwerda via marnix.ferwerda@hcenh.nl of bel 06-46236870.

Lees hier het onderzoeksrapport “ICT en Digitalisering aan de MT tafel” (of klik op de afbeelding).