Woonzorg’21: innoveren en digitaliseren

Woonzorg Nederland heeft de ambitie om te innoveren op het gebied van de dienstverlening voor haar klanten, medewerkers en leveranciers. Er is behoefte aan verdere digitalisering die de bereikbaarheid van Woonzorg Nederland vergroot en het automatiseren van werkprocessen mogelijk maakt. Het programma Woonzorg’21 verbindt de ontwikkeling die Woonzorg Nederland wil realiseren op het gebied van digitalisering met de ontwikkeling van mensen, succesvolle teams, procesverbetering en sturing. In dit programma staat een integrale aanpak centraal; processen, systemen, mensen en besturing. Het programma Woonzorg’21 heeft als doel de organisatie in beweging te brengen om effectief, waarde gericht en wendbaar te werk te gaan. In september 2020 is Peter Christian Gorter, Business Consultant bij HC&H Consultants, gestart om Woonzorg Nederland te ondersteunen bij het realiseren van haar ambitie.

De aanpak op basis van klantreizen

Woonzorg Nederland is gestart met twee klantreizen. Deze klantreizen of ‘waardereizen’ zijn als uitgangspunt genomen voor het samenstellen van twee teams. De teams bestaan uit medewerkers vanuit verschillende afdelingen. Elke medewerker brengt zijn of haar kennis en ervaring in. Beide teams worden ondersteund door Peter Christian, waarbij hij de brug slaat tussen de business en de technische mogelijkheden.

Op basis van Scrum werken de teams in korte sprints van twee weken. In deze sprints wordt er samengewerkt om tot concrete resultaten te komen. De resultaten van het team worden transparant aan de organisatie gepresenteerd, waardoor iedereen op de hoogte is van waar de teams aan werken. Daarnaast wordt er met de teams teruggekeken naar wat er in een volgende sprint beter kan.

De kunst van het loslaten

Om stappen vooruit te maken, moet je patronen doorbreken. De teams kijken dan ook meer naar het gewenste resultaat in plaats van naar de huidige beperkingen. Om tot het gewenste resultaat te komen, wordt het doel opgedeeld in taken die binnen twee weken kunnen worden uitgevoerd. Na de realisatie is het belangrijk om de oude werkwijze los te laten om de nieuwe werkwijze succesvol te adopteren.

De teams hebben inmiddels de eerste resultaten opgeleverd:

  • De opdrachtbon voor de aannemer is uitgebreid. Hierop is nu te zien of de huurder een onderhoudsabonnement heeft. De aannemer kan bij het uitvoeren van werkzaamheden ook direct andere kleine punten meenemen die onderdeel zijn van het onderhoudsabonnement.
  • Voor particuliere huurders is er een meterkastkaart met informatie over wie er moet worden gebeld bij bijvoorbeeld een CV storing. Voor zakelijke klanten is deze informatiekaart nu ook beschikbaar en wordt voor het eind van 2020 digitaal verstuurd.

Voor de medewerkers van Woonzorg Nederland is dit een mooie prestatie en dit geeft positieve energie. Niet alleen vanwege het opgeleverde resultaat, maar ook omdat het een andere manier van (samen)werken is.

Vooruitkijken en anticiperen

Vanuit de klantreizen is naar voren gekomen dat voor het realiseren van de ambities een flexibel applicatielandschap benodigd is. Om ervoor te zorgen dat de techniek niet de beperkende factor wordt, werkt Peter Christian samen met de Architect en de ICT-afdeling van Woonzorg Nederland. Er is een architectuurvisie en strategie opgesteld. Op basis hiervan worden de benodigde stappen gezet om de implementatie van nieuwe, innovatieve oplossingen mogelijk te maken. Hierbij zijn het toepassen van sectorstandaarden en bewezen technologie├źn belangrijke uitgangspunten.

Ben je benieuwd naar de mogelijkheden voor ondersteuning of de ervaring van Peter Christian voor een digitaliseringsproject? Neem dan contact op met Peter Christian Gorter via 078-6810800 of e-mail peter.gorter@hcenh.nl om een afspraak te maken en de mogelijkheden te bespreken. Ook Janneke de Wagt en Hester Joustra, Programmamanagers bij Woonzorg, zijn bereikbaar voor meer informatie. Je kunt ze mailen via J.de.Wagt@woonzorg.nl en H.Joustra@woonzorg.nl.